Skip to main content

Panevėžio STEAM centras mini vienerių metų gimtadienį

Šį rugsėjį antrus veiklos metus pradėjęs Panevėžio švietimo centro padalinys, Panevėžio regioninis STEAM atviros prieigos centras miesto ir rajonų moksleiviams siūlo gilinti gamtos, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos mokslų žinias bei įgyti praktinių gebėjimų. Nuo 2022 metų pradžios centre, įkurtame finansuojant Europos Sąjungos lėšomis, apsilankė jau daugiau kaip 4 tūkst. mokinių, kurie eksperimentuodami ir tyrinėdami ne tik gilino mokykloje įgytas žinias, bet ir mokėsi naudingų gyvenimiškų patirčių ir įgūdžių – bendradarbiauti, kūrybiškai spręsti problemas ir įveikti iššūkius.

Panevėžio STEAM centre veikiančiose 4 laboratorijose – robotikos ir informacinių technologijų, biologijos ir chemijos, fizikos ir inžinerijos bei dirbtinio intelekto galimybių pritaikymo – organizuojami 3 valandų trukmės formaliojo ugdymo užsiėmimai 12–19 metų moksleiviams, kurių metu įgyvendinamos praktinės veiklos, parengtos remiantis metodiniais aprašais. Kiekvienoje laboratorijoje galima rinktis 5 skirtingas veiklas pagal amžiaus grupę, tematiką.

„Visos mūsų centro organizuojamos veiklos yra praktinės. Darbas mokiniams laboratorijose organizuojamas grupėse, tad kiekvieno moksleivio dalyvavimas ir įsitraukimas yra labai svarbus. Moksleiviai gali kartu spręsti iššūkius, džiaugtis patiriama sėkme“, – sako STEAM centro vedėja Vaida Šiaučiūnė.

Pasak centro vedėjos, kiek neįprastos, tačiau turinčios plačias praktinio pritaikomumo galimybes, veiklos vyksta specializuotoje dirbtinio intelekto laboratorijoje. Ši laboratorija unikali tuo, nes yra vienintelė tokia Panevėžyje iš 7 STEAM centrų Lietuvoje.

Šioje laboratorijoje mokiniai turi galimybę atlikti tiriamąsias praktines veiklas: „Pokalbių robotų kūrimas“, „Kalbos atpažinimas“, „Mažas žingsnis robotui – didelis žingsnis kūrėjui. Robotas pats išmoks vaikščioti!“, „Tinginiai – gudriausi! Išmokyk robotą pamatyti ir išrūšiuoti LEGO detales!“.

„Pastaroji – viena populiariausių veiklų, įdomi tuo, kad mokiniai gali nesunkiai išsiaiškinti ir suprasti, kaip valdoma robotinė ranka. Tarp 7–8 klasių mokinių populiari veikla ,,Pokalbių robotų kūrimas“. Veikla neįprasta tuo, kad mokiniai turi mokytis ne tik programavimo, bet ir gilinti bei pritaikyti humanitarines žinias. Be to, dirbtinio intelekto principai nėra paprasti, tačiau veikloje mokiniai mokosi programuoti robotus, generuojančius automatinius atsakymus internete“, – pasakoja centro metodininkė Lina Tamošiūnaitė.


Panevėžyje veikianti augalinės kilmės ingredientų gamintoja UAB „Roquette Amilina“ pernai duris atvėrusiam STEAM centrui padėjo įsigyti modernią mokymosi priemonę – hidroponinį šiltnamį, kuriame moksleiviai augindami augalus, gali stebėti jų vystymosi procesus, taip pat prisidėjo prie biologijos ir chemijos laboratorijos išlaikymo kaštų. Įsibėgėjus antriems mokslo metams, centras sėkmingai plėtoja bendradarbiavimo ryšius ir toliau su verslo įmonėmis.

Kartu su Panevėžio kolegija ir eksperimentinės robotikos laboratorijos įkūrėju iš Šilutės rajono Eivanu Maksvyčiu šiais mokslo metais yra įgyvendinamas Panevėžio miesto savivaldybės finansuojamas mokslinis projektas. Parengta specializuoto taikomosios matematikos ir programavimo kurso programa „Dirbtinio intelekto technologijos ir išmanioji augalininkystė „FLORA:AI“. Jo tikslas – išbandyti taikomąsias technologijas augalininkystės srityje, leisti moksleiviams geriau suprasti jų pritaikomumą praktikoje.

Panevėžio STEAM centras vykdo ir edukacines pažintines programas vaikams bei suaugusiems. 1,5 val. trukmės praktinių eksperimentų metu dalyviai įsikūnija į ,,vandens detektyvo“ vaidmenį. Tyrinėdami vandenį iš skirtingų šaltinių susipažįsta su įvairiausiais mikroorganizmais, išmoksta pasigaminti maisto pramonėje išpopuliarėjusius Tapijokos perlus, geriau žinomus kaip dirbtiniai ikrai, išsiaiškina, kodėl robotai negali pranokti žmogaus.

V. Šiaučiūnė pasakoja, kad nuo rudens centras vykdo ir „Kultūros paso“ remiamą edukacinę programą „STEAMBER – jungtis jūros dugno, žmogaus širdies ir kosmoso platybių“. Naudodamiesi uoslės, lytėjimo ir regos pojūčiais bei STEAM centro laboratorijų įranga, dalyviai tyrinėja įvairius gintaro pavyzdžius.  

Dar viena šių mokslo metų naujiena – neformaliojo švietimo užsiėmimai. Nuo rugsėjo mėnesio pradinių klasių moksleiviai lanko „Jaunųjų STEAM‘erių klubą“, kur tyrinėja milijonų metų senumo fosilijas, susipažįsta su gamtos reiškiniais, mokosi valdyti ekspedicinius robotus. 5-12 klasių mokiniams parengtos programos skirtos technikos ir cheminių bandymų mėgėjams: „Idėjų fabrike“ renkasi norintys sužinoti fizikinių reiškinių paslaptis bei susipažinti su dar vienos Panevėžio „HARJU Elekter“ įmonės, gaminančios elektros įrangos instaliacijas visam pasauliui, darbo subtilybėmis ir inžinieriaus profesija. Mokiniams apie inžineriją sužinoti plačiau siūloma ir „Išmanaus namo“ užsiėmimuose. Čia dirbama su 3D technologijomis bei praktiškai išbandomi pramonėje naudojami valdikliai. Praktiniam darbui skirtą įrangą – mokomuosius stendus su „Siemens“ valdikliais dirbtinio intelekto galimybių pritaikymo laboratorijai padovanojo Panevėžio technologinių procesų automatizavimo įmonė „TPA“.  

Mėgstantiems eksperimentuoti STEAM centre yra ir chemijos, biologijos būrelis „Eureka!“, kur tyrinėjamos cheminės bei augalinės medžiagos, mikroorganizmai, kuriamos natūralios kūno priežiūros priemonės: vonios burbulai, muilas.

Yra sukurta ir suaugusiems skirta programa „Pasidaryk pats“, kuri skatina mažinti vartotojiškumą. „Norime žmones įgalinti daiktus ne pirkti, o susikurti ar susitaisyti senus. Veiklų metu mokomasi dirbti programuojamomis staklėmis, 3D spausdintuvais, maketuoti. Ši veikla sulaukė labai daug įvairių profesijų atstovų ir trečiojo amžiaus lankytojų susidomėjimo“, – džiaugiasi centro vedėja.